5 Voedingsstoffen die je teveel binnen krijgt


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/hattum25/domains/vitaalplusacademie.nl/public_html/wp-content/plugins/q-and-a/inc/functions.php on line 252

Stop!Een goede gezondheid vind je belangrijk. Voeding is de grootste bron voor je lichaam om gezond te blijven. Oorzaken van ziektes en klachten vind je vaak in voedingsgewoontes. In deze blog lees je de vijf voedingsstoffen die je bij een normaal eetpatroon – dat wil zeggen: wat je omgeving als normaal beschouwd – teveel binnen krijgt. Bij elke voedingsstof leg ik je uit welke klachten hiermee in verband worden gebracht. Het enige wat jij hoeft te doen is te kijken hoe je inname ervan kunt aanpassen. In onze volgende blog lees je de vijf essentiële voedingsstoffen die je bij normaal eten te weinig binnen krijgt.

1. Teveel vet
Vet is niet per definitie slecht. Vet is een belangrijke bron voor brandstof, helpt je bij de opname van voedingsstoffen, zijn bouwstoffen voor celmembranen, smeren je gewrichten en bieden bescherming tegen toxische stoffen. Maar ja, vet is een smaakversterker en wordt daarom door fabrikanten overal aan toegevoegd. Vet bevat veel calorieën en als je lichaam teveel calorieën binnen krijgt, wordt het overschot opgeslagen in vetcellen. Teveel vetcellen leidt niet allen tot overgewicht, maar ook tot een slechte doorbloeding van je organen, diabetes en hartfalen.

2. Teveel koolhydraten
Koolhydraten (suikers) vormen de belangrijkste bron van energie. Energie uit koolhydraten komt sneller vrij dan bij vet. Dat is handig als je van plan bent te sporten. De snelheid waarmee energie vrijkomt leidt echter tot de meeste problemen. Energie die te snel vrijkomt zorgt voor een te hoog bloedsuiker en door een reactie van je lichaam weer tot een snelle daling ervan. Hierdoor voel je je lusteloos en heb je al snel weer zin in iets zoets. Te hevige bloedsuikerschommelingen leiden uiteindelijk naar een verslaving aan suikerhoudende producten. Suikers zitten in vrijwel alle voedingsproducten. Zelfs aan vleesproducten die van nature geen suiker bevatten, worden suikers toegevoegd om beter te kunnen verkopen.

3. Teveel zout
Zout is belangrijk voor het vochtbalans in je lichaam. Vocht en voedingsstoffen worden in je lichaam getransporteerd door verschillen in zoutgehalte. Veel verpakte producten zitten helaas vol met teveel aan zouten. Als je teveel zout binnen krijgt, verstoor je dit proces. Je lichaam gaat vocht vasthouden, je krijgt een verhoogde bloeddruk en uiteindelijk kan dit leiden tot hartfalen, nierfalen, maagkanker en botontkalking.

4. Teveel alcohol
Alcohol heb je in tegenstelling tot de vorige drie helemaal niet nodig. Maar af en toe is een glaasje alcoholische drank misschien wel lekker. En dat “af en toe” is helemaal niet zo erg. Onderzoek laat zien dat dit de kans op hart- en vaatziekten zelfs doet verminderen. Mooi, zal je misschien denken. Maar meer dan een glas (vrouwen) of 2 glazen (mannen) levert gezondheidsrisico’s op. Alcohol bevat veel calorieën, is toxisch en de energie komt bovendien nog eens extreem snel vrij. Vaak en teveel alcohol kan leiden tot overgewicht, hartklachten, diabetes, galstenen, zwangerschap, verstoring van de vochtbalans, psychische klachten en verslaving.

5. Teveel medicijnen
Je lichaam heeft een zelf-herstellend vermogen, waardoor ziektes en klachten uit zichzelf dienen te verdwijnen. Om dit zelf-herstellende vermogen te ondersteunen is goede voeding, lichaamsbeweging en voldoende rust essentieel. Maar soms moet je het lichaam een handje helpen om weer in balans te komen; bijvoorbeeld met acupunctuur. En soms is medicatie gewenst om van je klachten te herstellen. Bijwerkingen van medicijnen kunnen echter bij langdurig gebruik ook weer nieuwe klachten veroorzaken. Resten van medicatie komen helaas ook via drinkwater en vleesindustrie bij je terecht. Zo krijg je dagelijks ongemerkt kleine hoeveelheden chemische stoffen toegediend die je lichaam niet kan gebruiken.

De goede kant van de zaak
De waarschuwingsslogan van de alcoholindustrie luidt: “Geniet. Maar drink met mate”. Je kunt dit ook toepassen op de andere stoffen die je ongemerkt teveel binnen krijgt. Jezelf te strenge regels opleggen (of dat bij anderen doen) gaat ten koste van het genieten. Tenzij specifieke klachten hierom vragen, hoef je geen extreme voedingspatronen te volgen. Toch is het belangrijk voor een goede gezondheid om wel te matigen. Een goede balans van voeding stelt je lichaam in staat om ongewenste stoffen op te ruimen. Hierin is je eerste stap bewust te worden van je eetgedrag.

Robin en Monique van Hattum


En nu zijn wij benieuwd hoe jij omgaat met voedingskeuzes? En hoe belangrijk is je omgeving in je keuzes? Laat hieronder je mening weten.


Wij schrijven deze tips om je te helpen. Het is ons doel om jou de beste informatie te leveren die je in de complementaire zorg kunt vinden. Maar daarbij hebben wij jouw hulp nodig. je kunt ons helpen door te laten weten wat je zou willen weten over

  • Voeding
  • Gezondheid
  • Chronische klachten
  • Complementaire geneeskunde
  • Acupunctuur
  • Stress management
  • Persoonlijke coaching

Als je dat voor ons zou willen doen zijn wij je heel dankbaar. Je kunt ons mailen via robin.en.monique@vitaalplusacademie.nl.


 

, , , , , , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie